گفتگو با مهندس علی اكبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل روز استان وکشور
فتنه ای كه الان وجود دارد مخلوط شدن حق و باطل است
مهندس علی اكبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی از اعضای كمیسیون عمران مجلس و عضو ناظر در شورای شهرسازی كشور در گفتگوئی به سئوالات:
- روند تصویب هدفمند شدن یارانهها در مجلس
- اثرات و تبعات طرح هدفمند كردن یارانهها
- عمده ترین وظیفه نماینده مجلس
- نحوه تخصیص و توزیع بودجه عمران استان
- بیشترین مراجعه كنندگان شما
- تعامل مسئولان استان با نماینده
- اهانت به مقبره سومین شهید محراب آیتالله صدوقی و آیتالله خاتمی(ره)
پاسخ داده که با هم مرور می کنیم این گفتگو را:
-
با توجه به اهمیت موضوع هدفمند شدن یارانه ها كه آثار بزرگی بر اقتصاد كشور و مردم دارد، لطفا روند تصویب این طرح در مجلس را بیان نمائید؟
ج - از زمانیكه طرح تحول اقتصادی در كشور مطرح شد، اولین برنامه آن طرح هدفمند كردن یارانهها بود كه كمیسیون ویژهای با حضور صاحبنظران و متخصصین از جناحهای مختلف سیاسی مجلس تشكیل شد و از نزدیك شاهد بودیم كه این كمیسیون با سعه صدر كوشش نمود تا همه مقتضیات و مصالح ملی را در تدوین و اصلاح این طرح بكار گیرد و علیرغم كم لطفیهایی كه میشد، آنان تلاش نمودند تا حداكثر نظارت دولت در این رابطه تامین گردد و در نهایت این طرح به تصویب نهایی نمایندگان مجلس رسید.
لیكن با ارائه لایحه بودجه دیدیم كه سقف درآمد حاصل از این طرح افزایش یافت و حتی دولت تصمیم گرفت كه درخواست استرداد لایحه مذكور را بنماید كه این امر در مجلس به تصویب نرسید، زیرا همكاران ما در مجلس معتقد بودند كه شرایط فعلی به گونهای نیست كه بتوانیم این وضعیت را ادامه بدهیم و ناگزیر باید ورود به این بحث را داشته باشیم، منتهی به صورت عقلانی و رعایت مسائلی كارشناس دقیق و سنجیده و با احتیاط مسائل دنبال گردد.
با عنایت به حرف و حدیثهایی كه بین دولت و مجلس در این خصوص پیش آمد نهایتا جلسات مشتركی بین نمایندگان مجلس و دولت تشكیل شد و علیرغم اصرار دولت مبنی بر افزایش سقف یارانه ها مقرر شد در اركان قانون هدفمند كردن یارانهها تغییری ایجاد نشود و بر اساس ظرفیتهای قانون مصوب، طرح اجرائی شود و بدیهی است برای اجرای مطلوب این طرح هماهنگی دولت و مجلس ضروری است و مجلس حاضر نیست ریسكهایی كه دولت میخواهد انجام دهد را بپذیرد، چون به هر حال باید مجلس حرف آخر را بزند و دولت هم با مجلس همراهی نماید تا بتوانیم این طرح را با كمترین عارضه و بر اساس خیر و صلاح مردم به اجرا بگذاریم.
-
به نظر شما اثرات و تبعات طرح هدفمند كردن یارانهها چگونه خواهد بود ؟
ج - در حال حاضر بخش عمدهای از منابع بخاطر هدفمند كردن مانند نان و انرژی اتلاف میشود و الگوی مصرف ما نیز بخاطر غیر واقعی بودن قیمتها تغییر كرده، بنابراین ورود به این موضوع برای كشور اجتناب ناپذیر است، لیكن مدیریت این مجموعه عظیم كار بسیار سخت و پیچیدهای است و به این سادگی نیست كه ما اراده كنیم كه قیمتها را آزاد كنیم و مثلا 50 درصد به مردم و 30درصد به تولید و 20درصد به دولت بدهیم بنابراین باید تلاش كنیم با تفاهم دولت و مجلس و اطلاع رسانی یكنواخت و سیاست گذاری حساب شده طرح را عملیاتی كنیم تا انشاءالله با كمترین مشكل اجرا شود.
-
به نظر شما عمده ترین وظیفه نماینده مجلس كدام است؟
ج - وظیفه اصلی یك نماینده قانون گذاری و نظارت است یك نماینده ضمن تسلط به وظای فش باید با شجاعت و به دور از هوای نفس وظیفه خطیر خود را در مقابل همه مردم (موكلین) انجام دهد.
در این رابطه یك نماینده می تواند با تعامل خود با تعداد بیشتری از نمایندگان طرح بدهد و حتی ضرورتا از رئیس جمهور سئوال كند در همین راستا با تعاملی كه شخصاً با نمایندگان داشتهایم،
طرح تحقیق و تفحص از برنامه چهارم به تصویب رسید و ریاست مجلس هم از رویكرد كلان نگر مجلس ابراز خرسندی نمود همین طور پیشنهاد اینجانب مبنی بر تحقیق و تفحص در امر مبارزه با قاچاق كالا در كمیسیونهای تخصصی تصویب و سرانجام با رای بالای مجلس (154 رای مثبت در مقابل 22 رای منفی ) مورد تائبد نهایی مجلس قرار گرفت.
اما موضوعی كه لازم به ذكر است باید مراقب بود تا قوانین مصوب مجلس به خوبی اجرا هم بشود از اقدامات دیگر اینجانب در عرصه ملیسوالاتی است كه از وزرایی مانند وزیر خارجه، كشاورزینفت و بازرگانی شد و این سوالات كه بدون نظر شخصی مطرح شده خوشبختانه با استقبال خوب وزار روبرو شده و موجب تفاهم بیشتر با وزارتخانهها گردیده است كه این ارتباطات در جهت توسعه استان موثر خواهد بود در همین رابطه ما بر اساس منافع ملی و استانی خود سعیكردیم علیرغم بعضی اختلاف نظرها از فرصتهای موجود در جهت رفع مشكلات و نیازهای استان و مردم استفاده نمائیم.
-
لطفا در خصوص نحوه تخصیص و توزیع بودجه عمران استان چه نظراتی دارید ؟
ج - در مورد توزیع بودجه عمرانی در زمان مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نظراتی را لحاظ میكردیم كه به نظر من بعدا این توجهات كمتر شده ولی آنچه به نظر اینجانب مهم است نحوه هزینه كرد بودجه است و اینكه چنانچه همین بودجه محدود باشد باید درست و بجا هزینه شود و دستگاههای اجرایی ما باید چالاكی و چابكی بیشتری داشته باشند كه بهترین راندمان را برای استان به دست آوردند و همانگونه كه حضرت امام(ره) فرمودند استان یزد باید نمونه ای باشد برای سایر استانها، زیرا استان یزد از قدیم نمونه بوده و حالا هم باید نمونه باشد. سختكوشی، خوش فكری، تدین و... از ویژگی یزدیها میباشد پس اقتضا میكند در بسیاری از موضوعات یزد باید نمونه باشد و آنچه حائز اهمیت است این كه ما نباید در اجرای طرح هایعمرانی به گونهعمل كنیم كه بخشی از اعتبارات را در آخرین فرصتهای سال با دستپاچگی و كیفیت كم هزینه كنیم، بلكه باید با جلب مشاركت مردم هر ریال را به چند برابر تبدیل كنیم.
من به عنوان عضو كمیسیون عمران از دستگاه های اجرائی میخواهم با مدیریت و برنامه صحیح خود تلاش كنند كه پروژهها در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد و مثلا اگر یك پروژه باید دو سال طول بكشد بعد از پنج ساله به اتمام نرسد زیرا با هر سال تاخیر حداقل 20 درصد اعتبار به دلیل تورم از دست میرود.
در این زمینه ما به یك تحول اساسی نیاز داریم و با عنایت به نامگذاری امسال به عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف از سوی مقام معظم رهبری باید روند كارها به گونه ای نباشد كه مثلا آخر تیرماه پولهای سال قبل را جذب كنیم و 6 ماه بعد هم بنشینیم پروژههای سال 89 را جمع كنیم، انشاءالله دستگاه های اجرایی استان با توجه به نامگذاری سال 89 با آمادگی كامل تمام مراحل را در زمان خود طیكنند و با آمادگی وارد سال 90 شوند تا مشكل موجود كه در كشور و استان است با مساعدت همه حل شود وبتوانیم در اجرای طرح هایعمرانی نمونه باشیم.
-
بیشترین مراجعه كنندگان شما چه كسانی هستند ؟
ج - به طور كلی در تماس با مردم بودن واقعاً نعمت است اما در این مورد دو نگاه وجود دارد
یكی اینكه مردم برای اندك كارشان به نماینده خود مراجعه كنند كه سفارش شوند كه این كار خوبی نیست زیرا فرض ما باید بر این باشد كه كار مردم بدون هیچ گونه سفارشی انجام شود كه خوشبختانه در یزد اینطور كارها كمتر است وقتی قوانینی تصویب میشود و دولت هم دستور العملهایی صادر میكند ممكن است در اجرا با مشكلاتی روبر باشد و این تعامل نمایندگان و نشست و برخاستها با مردم میتوان به ضعفهای احتمالی پی برد و درصدد رفع آنها برآمد.
مثلا در مورد مشكل نان كه یكی از مشكلات ما در سال گذشته بوده و با مسئولان استان و وزارت بازرگانی نیز بحثهای زیادی داشتیم كه نباید در استان یزد صف نان باشد و كیفیت نان هم باید بهبود یابد كه مشكلات مقداری كم شده است.
مورد دیگر بعضی از مدیران صنایع گلایه داشتند كه پارچه خارجی آنقدر در كشور ریخته كه دیگر تولید صرف نمیكند و این هشداری بود كه آنها به من دادند و ما روی آن كار كردیم تا مجلس یك تاثیر گذاری اساسی روی موضوع داشته باشد.
در مجموع نظرات و موضوعاتی كه به نمایندگان مردم منعكس میشود موجب خواهد شد كه در تصمیم گیریها حتی الامكان آنها را لحاظ كنیم و اگر جایی لازم است قانون اصلاح شود یا اگر حقی از مردم ضایع شده با تذكر پیگیری شود و در این رابطه نیز دفتر اینجانب و سایت نمایندگان میتواند برای انعكاس نظرات مردم عزیز موثر واقع شود.
-
در خصوص تعامل مسئولان استان با نماینده چه نظری دارید ؟
ج - در حال حاضر ارتباط ما با مجموعه وزارتخانهها خیلی بهتر از ارتباط با مسئولان استان است كه علل مختلفی دارد و ترجیح میدهم بیشتر توضیح ندهم اما تعامل با ما میتواند بیشتر از این باشد و مجموعه مدیران استانی باید از ظرفیتهای نمایندگان بهتر استفاده كنند.
در مورد وحدت بین مسئولان استان آنچه گفته میشود این است كه وحدت وجود دارد، لیكن امیدوارم كه این وحدت عمیق تر شود، با اطلاع رسانی بر اولویتهای استان تاكید كنیم و زمینه نشاط و شادابی ببشتر در جامعه را فراهم كنیم و باید توجه داشت كه از فرصتهای پیش روی استان حداكثر استفاده را ببریم و در سطح ملی هم برای حفظ منافع استان حداكثر تاثیر گذاری را داشته باشیم.
-
در پایان در خصوص اهانت به مقبره سومین شهید محراب آیتالله صدوقی و آیتالله خاتمی(ره) چه نظری دارید؟
ج - حادثه مقبره مرحوم آیت الله خاتمی و شهید آیت الله صدوقی حادثهای بسیار تلخ بود و به بزرگترین شخصیت ها كه سرمایه اجتماعی ما بودند اهانت شد، در بدو امر مجمع نمایندگان استان خواستار شناسایی عوامل این اهانتها شد اما در این زمینه دو نظر وجود دارد، یكی اینكه این عوامل ضد انقلاب هستند و دیگر اینكه برای اختلاف افكنی در جامعه و هدف قرار دادن مقدسات جامعه دست به این كار زدهاند و افراد افراطی برخیآنقدر در تفكرات جناحی شان فرو رفته اند و به خاطر عنادی كه با برخی مسئولین دارند به استوانههای استان و نظام جسارت میكنند كه این پیش آمد خیلی سخت است.
امیدواریم كه این فرضیه و احتمال درست نباشد ولی آنچه مسلم است مردم باید هوشیار باشند زیرا ما اگر این سرمایه ها را از دست بدهیم دیگر چیزی نداریم و انقلاب با همه عظمت و ویژگی های ممتاز و برتری كه دارد اگر خدای ناكرده بخواهد این نشانههای راه را از دست بدهد دیگر انقلابی وجود ندارد.
امیدواریم مردمی انقلابی ما نسبت به این مسائل حساس باشند و قطعا حساس هستند و كسی به راحتی از كنار این مسائل نمیگذرد و چنانچه كار ضد انقلاب باشد خدا خوارشان كرده بیشتر خوار و رسوایشان میكند و اگر عناصر كج فكر و نفهمی هم هستند كه با تحلیلهای اشتباه دست به چنین كاری میزنند خدا عقلشان بدهد و به راه راست هدایت شان كند تصور میكنم فتنه ای كه الان وجود دارد مخلوط شدن حق و باطل است بعنی مسائل به گونهای تحلیل میشود كه آدم متوجه نشود این كار خوب یا بد است و خیلی راحت میگویند این كار بستگان آقای خاتمی بوده كه آدم خیلیتعجب میكند و آنطور كه خبر دارم آقای استاندار این قضیه را تكذیب كرده است و چون فردی كه بازداشت شده در اختیار دستگاه های امنیتی است و آنها هم تكذیب كردند اما هنوز عواملش مشخص نیست و امیدواریم هر چه زودتر مشخص شود زیرا این پیشداوری ها، فرضیات و مبهم كردن فضا متاسفانه یكی از شرایط امروز ماست كه امیدوارم خداوند ما را از این فتنه نجات دهد.
با تشکر از مسئولین محترم دفتر نماینده مردم شریف یزد و صدوق
منبع:روزنامه جمهوری اسلامی
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 24,نوامبر,2024